Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P67e11t30r 92B44u71r63i98a64n 4181206314468

Úrok je investiční hodnota peněz v čase. Jak prosté, že?

Vy, když vložíte své peníze někomu do nějakého projektu, řekněme do výstavby zábavního parku, očekáváte čistý zisk. Řekněme 20 000kč ze 100 000kč za dva roky. Dá se to poměřit burzovním indexem, kde se říká, že každá tisícikoruna vydělá např. 5,6% za rok, 11,89% za deset let a 126% za třicet let (například). Z toho vidíte, jak procenta v čase naskakují a nabalují se.

Hodnotu peněz určuje ČNB tkz. PROBORem, což je cena (úrok) za mezibankovní půjčky.

Peníze jsou oběživo a každou směnou vykonají nějakou práci, vygenerují zisk (třeba i ve formě užitku) a to je (mimo vyrovnávání inflace) také vyjádřeno těmi úroky.

Staré anglické pořekadlo tvrdí, že peníze vydělávají peníze. A o tom to je.

0/0
8.9.2017 17:02

M98a82r46t82i74n65a 61B52e36r12á52n17k76o28v76á 5197505802

Tak půjčovat na úrok klientovi, to je z hlediska banky oprávněné - dalo by se s tím i souhlasit.

S čím ale nemohu souhlasit je to, že banka mu vlastně půjčí peníze svých ostatních klientů, kterým úspory úročí různě. Respektive nulovým úrokem (BUĎ DOSLOVA A NEBO NULA NULA NIC)!

Proč? Vždyť tu půjčku financujeme my, kdo do banky své peníze přinášíme.

Když si je strčíme do strožoku, banka bude půjčovat co?!

0/0
8.9.2017 11:43

P77a70v34e25l 25H11o48r49á15k 8581593875372

Bratru svému nepůjčíš na úrok! Říká Tóra. Proč asi? Tihle by to měli vědět. Stejně jako ví, proč těm ostatním se za úrok půjčuje s radostí.

0/0
8.9.2017 10:23

B59o13h62u95m63i59l 24M81i54c81h20a40l 3985764845671

No jo, tak se dejte na islámské bankovnictví, tam je úrok haram. Ale možná zjistíte, že legální, jasně definovaný úrok je lepší, protože pro krásu očí klienta ani islámská banka nepůjčuje.

+1/0
8.9.2017 8:01

P52e85t88r 23B37u41r60i21a83n 4671456444348

U islámských půjček je to vyváženou celou řadou poplatků. Ano máte pravdu.

0/0
8.9.2017 17:04

F59r12a92n47t73i91š14e23k 31P22e58t35r97í33k 6875231834261

Nezlobte se, ale je to hodně povrchní vhled do fungování peněz a úvěrů.

Jako když se podíváte z okna a na základě toho co uvidíte, budete tvrdit, že Země není kulatá.

+1/0
8.9.2017 7:30

M34i62r80o61s71l70a73v 10B27u51č51e22k 6953243791574

Článek jsem přečetl poctivě 2x - pořád ale žádný neslušný problém nevidím ! Mohl bych kritizovat všerůzné poplatky - zbytečné , je možno se jim vyhnout. Opustil jsem svou vizi, že bance dávám své peníze, tedy mi je mají zúročit, jako výraz vděku. Není tomu tak, ony přebytky přetékají - já jim v podstatě platím úschovné. Banka pak nepotřebuje střadatele, ale dlužníka ! U úvěru máte pravdu v tom, že banka nevydává svoje peníze - to jsou prostředky dalších klientů. Pravda, neměla nic - (s rizikem), je získá zpět + úrok k tomu. Pak opět zájem o ten max. dlouhodobý - 20/30 let. Člověk přichází k přepážce a chybí mu prachy. Vlastně si tak kupuje čas ... Mj., čím serioznější banka - tím nabídne menší úrok na BÚ, např. ČSOB - 0%. Ty běžné prachy prostě nepotřebuje - pak otravné nabídky ke spotřebitelskému úvěru ! Každopádněw básník měl pravdu - úvěr je dluh - Dluh - zlý druh - z mísy ujídá ! :-)

+1/0
7.9.2017 21:05

V93o78k27o91u34n 83V80l54a31d72i39m87i39r 8182718979988

Myslim, ze to, co nas soudruzi ucili o bankach bylo pravdive. Mate v bance penize. Platite za to. banka si s nima dela co chce a vydelava na tom. kdyz vam na konto prijdou penize, zaplatite, Kdyz cokoliv z konta zaplatite, zaplatite za to bance. Usetrite bance zamestnace tim, ze spravujete konto pres internet, zaplatite. vyberete si vase penize z bankomatu zaplatite. vyberete si penize u prpazky zaplatite.

Zapomel jsem na neco?

0/0
7.9.2017 20:41

V51o20k80o52u97n 39V31l73a73d74i61m70i18r 8262438549498

Ano, zapomel. Banka vam pripsala urok jedne koruny a uctuje si za to 30 korun.

0/0
7.9.2017 20:43

R39o19s94t90i90s49l80a36v 39C98a40h85a 6693197787531

1) za operace na uctu uz se davno neplati....

2) to internetove bankovnictvi je zdarma? a bankomat taky? A ty penize do banky nosi taky nekdo zadarmo?

+1/0
7.9.2017 20:46

R22o53s14t97i14s95l48a94v 28C60a19h28a 6823227567941

opr: A ty penize do bankomatu nosi taky nekdo zadarmo?

+1/0
7.9.2017 20:46

V42o88k78o62u12n 18V60l70a10d26i67m40i90r 8862138649818

U vas?

0/0
7.9.2017 21:21

R27o95s72t39i56s45l42a69v 10C72a39h40a 6613527267511

Viz predchozi odpoved

0/0
7.9.2017 21:39

R44o53s80t40i26s50l14a92v 42C97a86h37a 6183147407571

Tedy ta nize ve stejnem case.

0/0
7.9.2017 21:40

V26o82k64o84u52n 45V91l12a45d30i40m47i72r 8502878559438

Ano, ale ne u bank v CR.

0/0
7.9.2017 21:21

R67o37s93t33i48s67l72a12v 59C23a85h29a 6573967357281

ad 1) ani v CR

ad 2) ja to myslel jako naklad pro banku - to neni nikde za 0. A ja neplatim ani za bankovnictvi, ani za vyber z bankomatu, sorry jako

0/0
7.9.2017 21:39

V87o33k14o67u36n 94V39l40a16d14i47m53i32r 8852508299758

Chapu, znate jenom Cash-

0/0
7.9.2017 22:07

R93o39s41t37i33s16l93a97v 43C29a41h47a 6433557667441

Nikoliv, mam ucet u nekolika bank a zadne platby....

0/0
7.9.2017 22:12

V98l75a63d20i40m42í63r 91H41r63u34b57ý 4377373454989

Já neplatím. Vyberte si správnou banku.

+3/0
7.9.2017 20:54
Foto

L80e32o41n88t48ý59n10a 97C72h38v60á20t98a68l69o91v86á 1863855736

Zapomněl jste na to, že Vás nic a nikdo nenutí mít v bance peníze. Proč je tam vlastně máte, když je to tak nevýhodné?

+1/0
8.9.2017 1:35

A64l65e44š 61L75i48s95o69v80s46k69ý 9159828412652

Věřiteli mírný úrok, proč ne. Ale nemravné je, že vám banka půjčuje za 8% a kdy vy máte peníze v bance (půjčíte je jí), tak vám je úročí 0,01%. Ve slušné společnosti by mělo být stanoveno úrokové rozmezí, asi jako nákup a prodej valut.

0/−3
7.9.2017 20:28

R21o24s77t95i48s75l65a46v 12C80a53h92a 6713927427701

Jenze Vy nechapete jednu vec - 8% (nebo i mene) jsou dlouhodobejsi uvery, ze?

Zatimco 0.01% je vklad na videnou, ze? Tj. banka nema jistotu, ze to klient kdykoliv nevybere.

Tj. kde o to, na jak dlouho ma ten, kdo penize dostal, jistotu, ze je bude mit.

+1/0
7.9.2017 20:30

P50e51t71r 44B25u87r79i23a98n 4631406264368

Máte naprostou pravdu, je to tak.

0/0
8.9.2017 17:06

V67l55a37d66i13m58í77r 18H90r47u96b98ý 4287423794319

Vždyť stanoveno je. Nákup a prodej peněz. Nebo myslíte, že cena valut (rozpětí) je někým stanovena?

+1/0
7.9.2017 20:53

K55a33r75e48l 75B29e63d21ř96i49c33h 7433643953831

Pochopil jsem to tak, že banky by měly poskytovat úvěry bezúročně? Půjčíte si 100, za 5 let vrátíte 100?

+3/0
7.9.2017 20:22

R45o48s20t43i35s25l36a68v 43C64a61h58a 6133737447961

Ja myslim, ze ano. Tady bude problem, ze autor bud neco nepochopil, nebo uz zije v komunismu.....

+1/0
7.9.2017 20:23

V54l98a90d53i40m63í77r 60H48r90u25b68ý 4627353434539

Zřejmě jste vynalezl perpetum-mobile 5. typu (zvané perpetum-monare).

+2/0
7.9.2017 20:20

V93l62a61d59i17m97í54r 16H29r63u41b82ý 4237693594479

Banka nemusela půjčit ani haléř? Jak může někdo napsat takovou blbost???

Jaká je skutečnost?

Banka má na levé straně bilance (aktiva) peníze. Řekněme 1 000. Když půjčí, peníze odešle. Řekněme 100 Takže na levé straně zbyde v penězích 900. Ovšem na levé straně vznikne nové aktivum: pohledávka (ve výši 100). Celkově zůstávají aktiva 1_000. Pasiv (pravé strany) se operace vůbec nedotkne.

Při splácení postupně klesají pohledávky a rostou peníze.

Co nám ještě velice odborně vysvětlíte?????

0/0
7.9.2017 20:17
Foto

P61a52v77e43l 73M52a53c80h70a58č94e43k 5101662163

8-o8-o

Tak mi připadá, že jste na tom základním kurzu moc nedával pozor.

;-D

+1/0
7.9.2017 19:59
Foto

F18r30a17n64t50i21š84e88k 56K54š84í34r 2759326935

Já v tom problém nevidím. Ať si takové banky tvoří své fiat peníze jak chtějí. V čem vidím největší problém je ve státním monopolu na peníze. Peníze jako jakákoliv jiná komodita by měly být produkovány volnotržně.

+1/−2
7.9.2017 19:54

R46o77s40t77i16s20l57a98v 79C50a18h80a 6873587137201

Ale ony jsou. Bankovky, to je v podstate smenka. Az na to, ze stat nuti svymi zakony k tomu, aby bankovky prijimal kdokoliv. Zatimco u smenky, pokud to umoznuje, muzete prevest na nekoho jineho (zaplatit s ni), tak Vas nic nenuti takovou smenku prijmout.

Koneckoncu Bitcoin je dukaz, ze monopol neexistuje.

+3/0
7.9.2017 20:00
Foto

M15i61l57o33š 61F16. 15P19e36c76h62a30r 3883881280775

Prima, nakreslím si své peníze a vy mi za ně prodáte to, co si budu chtít koupit. Opravdu budete stát o mé peníze? 8-o

0/0
8.9.2017 1:27
Foto

F57r75a21n26t12i32š60e95k 59K31š37í23r 2419396955

Ne nebudu, to je prostě záležitost svobodného trhu. Před několika lety vymyslel jeden pán Bitcoin a vhodil ho mezi uživatele. Mnoho lidí se smálo, že je to pitomost, kdo by do toho dával peníze. Bitcoin ale měl tu vlastnost, že odstraňoval monopolní postavení jednoho subjektu nad jeho existencí a dnes pokud ho chcete koupit dáte za 1 Btc kolem 100000,- Kč To je prostě trh. Něco se ukáže jako vhodné a lidi to pak chtějí a něco skončí dřív než to stačíte zrealizovat.

+1/0
8.9.2017 6:47

P40e52t43r 78B71u28r98i41a40n 4721316504398

Nebude, protože vaše peníze nemají důvěryhodnost. A to je podstata oběživa.

Pokud mi Jágr napíše na kus papíru, že mi po návratu do USA pošle 1000 dolarů, bude mít takový papír pro mě velkou cenu. Pokud mi to napíše Demeter Jančár, můžu to rovnou zahodit.

0/0
8.9.2017 17:10

R56o36s20t89i32s40l32a21v 46C86a17h82a 6113607727401

Na zaklade toho, ze pujcuje NECI penize a ten NEKDO za to chce tez odmenu ve forme uroku. Napriklad stavebni sporitelna pujcuje penize tech klientu, kteri si u ni teprve spori.

0/0
7.9.2017 19:48
Foto

F77r91a76n95t79i32š77e54k 20K55š58í58r 2449796535

Autor měl na mysli pravidlo částečných frakčních rezerv, kdy bance stačí mít jen část uložených vkladů a z každé uložené koruny může vytvořit pouhým účetním zápisem nových 50 Kč, které pak může půjčovat.

0/0
7.9.2017 19:57

R80o80s31t48i33s21l46a90v 11C17a83h92a 6653367947701

Sorry, ale takto to fakt nefunguje. Fuguje to tak, ze pri rezerve 2% (tak si interpretuji Vase hodnoty) a vkladu 100 Kc muze pujcit 98 kc a 2 Kc si musi nechat v rezerve.

0/0
7.9.2017 20:02
Foto

F66r35a11n62t79i53š54e58k 34K58š64í79r 2759806725

Nespočítal jste to správně. Při rezervě 2% a vkladu 100 Kč může půjčit (100*50)-100 = 4900,- Kč

0/0
7.9.2017 20:46

R76o66s42t36i12s79l21a49v 29C41a10h75a 6873947387221

a pri nulove rezerve? Ano, v nekterych zemich je i nulova rezerva! To pak staci vklad korunu na pujceni nekonecne mnoha penez?

0/0
7.9.2017 20:48
Foto

F28r24a84n91t33i42š27e72k 36K35š71í24r 2749556655

O tom nic nevím, ale asi je to možné, pokud dostanou povolenku od státu, že to tak, mohou dělat, tak to určitě dělají.

0/0
7.9.2017 20:54

R24o30s43t17i36s32l98a91v 90C54a85h80a 6313797777651

:D a proto existuji HZL.

Proto existuji stavebni sporitelny (proc sporit, kdyz staci jen pujcovat)?

Na 2 bilionu uveru, ktere maji obcane by podle Vasi teorie stacilo 40 miliard vkladu. A vite, kolik vkladu maji banky?

0/0
7.9.2017 20:58

P63a94v45e45l 64H89o88r49á43k 8481693985762

Neřešte to s ním, on si opravdu myslí, že banka může půjčit jen peníze, které ji donesli klienti. Dokonce méně.

0/0
8.9.2017 10:19

R17o96s73t72i74s84l55a54v 87C11a88h28a 6323927467461

Podle Vasi teorie by v zemich, kde nejsou povinne zadne rezervy mohly panky pujcit neomezene mnozstvi penez aniz by si nekdo u nich ulozil jedinou korunu.

Dale by to znamenalo, ze by stacily dve banky a mohlo by se pucovat neomezene mnozstvi penez. Podle Vasi teorie banka A ulozi do banky B korunu, B pujci bance A 50, ta je ulozi do B, banka B pujci bance A 2500, atd. Staci kdyby to banky protocily petkrat a mely by na pujcovani skoro 2000 bilionu korun!

0/0
7.9.2017 20:11
Foto

F61r95a92n57t68i18š28e38k 19K10š33í40r 2939726865

Nějak podobně se to děje. Myslím si, že správné by bylo kdyby banky půjčovaly jen ty peníze, které si u nich klienti uložili. Dnešní úroky jsou tímto přebytkem nově vytvářených peněz směšné a brání lidem ve smysluplném dlouhodobém střádání v penězích.

0/−1
7.9.2017 20:51

R62o10s25t82i57s21l18a55v 93C32a21h74a 6923567277421

No prave ze nefunguje. Kdyby to tak fungovalo, banky by nepotrebovaly vklady. Proc by je braly? Proc se babrat s klienty, co si uvery neberou, pokud nepotrebuji vklady?

0/0
7.9.2017 20:54
Foto

F96r51a13n81t52i75š50e17k 98K77š45í62r 2739616245

Možná proto, že nějaká ta rezerva tam musí být a tuto rezervu tvoří vklady klientů. Platí ale, že když si vezmu půjčku 10000,- Kč u banky A a uložím si je u banky B, může banka B na základě mého vkladu a při 2% rezervě poskytnout úvěr (10000*50)-10000 = 490 000,- Kč

0/−1
7.9.2017 21:03

R60o25s24t36i28s16l20a87v 34C53a49h98a 6353577427351

Nikoliv, pokud je rezerva 2%, tak banka musi dat z Vaseho vkladu 2% do rezervy, tj. 200, a zbytek muze pujcit, tj. 9800.

0/0
7.9.2017 21:09
Foto

F81r91a67n36t88i90š89e44k 85K58š17í82r 2799756545

Vy nepočítáte s tzv multiplikačním efektem, jenže s tím se musí počítat.

0/−1
7.9.2017 21:14

R81o41s18t60i59s78l29a97v 35C85a63h77a 6383137767251

Multiplikacni efekt funguje v bankovnim systemu jako takovem, nikoliv v jedne bance.

0/0
7.9.2017 21:38

R59o66s52t62i70s16l34a34v 69C34a78h50a 6683987367181

Povinna rezerva x% znamena, ze kdyz vlozite do banky Y penez, banka z nich muze pujcit pouze Y*(1-X). A hodnotu X*Y musi drzet v rezerve, coz ji muzete predstavit jako specialni ucet.

0/0
7.9.2017 21:01



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.